جبهه عماریون

مباحث اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و بصیرتی و معرفتی ...

جبهه عماریون

مباحث اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و بصیرتی و معرفتی ...

جبهه عماریون
با سلام و عرض ارادت محضر همه دوستان مومن و ولایت مدار
غرض از ایجاد این وبلاگ ترویج و تبلیغ و انتشار مباحث اعتقادی ، اخلاقی و اجتماعی و بصیرتی است .
زندگی در صدف خویش گوهــــــر ساختن است
در دل شعله فرو رفتن و نگـــــــداختن است
ره مـــــــردان خــــــدا زنــــــــدگی راحت نیست
بلکه خود سازی و کس سازی و ره ساختن است
نویسندگان

نگاهی به خاستگاههای جریانهای تکفیری

شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۱۴ ب.ظ

نگاهی به خاستگاههای  جریانهای تکفیری

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: ما امروز در سطح جهان اسلام با جریانی روبه رو  هستیم که سه عامل عمده منشأ پیدایش این جریان است و وظیفه همه علما و مصلحان جهان اسلام امروز  نحوه مقابله با این جریان شده است.

 

عوامل پیدایش جریان تکفیری در سه مورد خلاصه کرد .  

1-عامل اول، جهان سلطه و استکبارگران : جهان سلطه و استکبارگران اول با انگیزه مقابله با پیدایش امت واحده اسلامی و مقابله با وحدت اسلامی که انقلاب اسلامی پایه های نخستین شکل گیری آن را نهاد، حمایت و پشتیبانی از جریان های افراطی می پردازد.

ایده امت واحده اسلامی  با پیروزی انقلاب ایران و گسترش انقلاب و ظهور پدیده بیداری اسلامی شکل گرفت و جهان سلطه به همین دلیل به فکر جلوگیری از شکل گیری و تثیبت و تحکیم امت واحده برآمدندو با پشتیبانی از جریان های افراطی به مقابله با  گسترش اسلام در غرب و گرایش روز افزون به اسلام در غرب پرداخته و می پردازند. 

 

2- عامل دوم، حکومت های مرتجع منطقه : این حکومت ها وقتی دیدند با گسترش بیداری اسلامی آینده سلطه گری و استبداد آنها به خطر افتاده است برای حفظ قدرت و استبداد گری خودشان راهی جز تقویت گروههای افراطی نیافتند.

 

3- عامل سوم ، رژیم صهیونیستی :  رژیم صهیونیستی با پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش این انقلاب و حمایت ایران از خط مقاومت و پیدایش جریان های انقلابی در اطرافش احساس خطر کرد و به حمایت و پشتیبانی از گروههای افراطی و تکفیری پرداخت.

 

همه موجودیت جهان اسلام اعم از عقاید مسلمین، وحدت مسلمین، اقتصاد مسلمین و سیاست مسلمین و امنیت جهان اسلام و مورد تهدید جدی است، امروز کشورهای جهان اسلام نظیر سوریه و عراق و لبنان که می توانستند در رشد فکری، علمی، اقتصادی و سیاسی نقش بسیار مؤثری داشته باشند به خاطر چالشهای تکفیری آن چنان باید که نتوانسته اند نقش خود را ایفا کنند.

 

امید است که متفکران، اندیشمندان و مفتیان جهان اسلام ابعاد خطر گسترده تکفیریها را تبیین کند و موضع دین اسلام را در این رابطه مشخصی نمایند.

آری یکی  از مهمترین  خاستگاه های جریان های تکفیری اسلام آمریکایی است  - البته نباید از تفکرات افراطی  ساری و جاری در میان برخی از شیعیان و شیعه نمایان که آب در آسیاب این جریان های زشت و پلید می ریزد غافل شد-

باید توجه شود که یکی از دلایل مهم تداوم اختلافات برادران  اهل سنت و شیعه، نفوذ همین جریان های افراطی مانند جریان سید صادق شیرازی وشیعیان لندن نشین و دار و دسته آنها می باشد .

حدوداً صد سال پیش فرقه هایی مانند بهائیت برای بدنام کردن شیعه ایجاد شدند و  در حال حاضر هم افرادی به نام شیعه و با اعمال خارج از تایید اسلام و علمااسلام ، اقداماتی انجام می دهند که دقیقا تکمیل کننده جریانات تکفیری در بدنه اهل سنت است که ضروری است همه علما و بزرگان دین برای مقابله با این جریان های افراطی و شیعیان لندن نشین تدابیری بیاندیشند.

همه توجه داشته باشیم که مبادا وهابی ، داعشی ، تکفیری و سلفی ها را با برادران اهل سنت مقایسه کرده یا خدای ناکرده یکی بدانیم  جریان های تکفیری و سلفی و داعش در شعار خود را به اسلام منتسب می کنند در حالی که در عمل وحشیانه ترین جنایات و اعمال را مرتکب می شوند و با هیچ کدام از ادیان توحیدی جهان اسلام سازگاری ندارند.

البته همه خردمندان و منصفان عالم می داند که این موجودات وحشی و کثیف و بی رحم به هیچ دینی پایبند نیستند چرا جنایات وکشتار مردم بی گناه و تجاوز به نوامیس مردم و هتک حیثیت انسان ها ماهیت و آلودگی و فرومایگی آنان را بر همه صاحبان فکر و اندیشه آشکار ساخته است و اذهان بیدار ملت ها فهمیده اند که تکفیری ها فزرندام امریکا و صهیونیسم جهانی بوده  ، مجری طرح و برنامه های آنان هستند .

باید به این نکته توجه شود چرا کشورهای اسلامی در سراسر جهان به نوعی مورد تهدید قرار گرفته اند  این موضوع باید توسط مراجع معظم تقلید ، علما و اندیشمندان دینی جهان اسلام واکاوی شود.

برهمه صاحبان خرد و بینش و دانش بسیار روشن و محرز است که آنچه امروز توسط گروه های تکفیری رخ می دهد هیچ ارتباطی با ارزش ها و تعالیم آسمانی و انسانی اسلام ندارد، بلکه ستم و ظلم فاحشی است که به نام اسلام انجام می شود وخطر آنها همه کشورهای اسلامی را - که خاستگاه ادیان توحیدی هستند - تهدید می کند .

البته قابل ذکر است که خاستگاه داعش و گروههای تروریستی مشابه و وهابیت و افکار افراطی این فرقه ضاله به چندین قرن پیش بر می گردد که بنیان آن از صدها سال قبل، پایه‌گذاری شده است و این گروه نابکار همان فرزندان خوارج و دشمنان کور دل وسرسخت اسلام و قران وامامت و ولایت هستند.

استقبال علمای فرق مختلف اهل سنت از کنگره جهانی مبارزه با جریان‌های تکفیری بیانگر این حقیقت است که برادران اهل سنت از جریانهای تکفیری تنفورشدید داشته  و زخم جریان تکفیری ها  را بر استخوانشان حس کرده اند .

از منظر قرآن و روایات، ایمان مقابل کفر است و کسی که ایمان قلبی و اقرار زبانی داشته باشد مسلمان  است و جان، مال و آبرویش محترم است و حتی کافران غیرحربی و ذمی نیز در اسلام جان و مالشان محترم است و کسی نمی‌تواند به آنها تعرض کند.

پدیده وهابیت و گروه‌های تکفیری در جهان اسلام دارای  دو خاستگاه داخلی و خارجی  هستند :

1- عوامل داخلی جریان تکفیر به قرائت‌های انحرافی آنها از آموزه‌های دینی اسلام بستگی دارد که از بدو تأسیس، نزدیک به 450 هزار مسلمان را قبل از حمله به سوریه و عراق به قتل رسانده‌اند.

 

2- جهان سلطه و استکبار وامریکا و صهیونیست :  غرب با هدف تضعیف و تخریب و نابودی اسلام اقدامات گوناکونی را انجام داده است که نوشتن کتاب آیات شیطانی، تهیه فیلم، کاریکاتور و به راه انداختن گروه‌های تکفیری در کشورهای اسلامی تحت عنوان پروژه اسلام علیه اسلام از این اقدامات می باشد .

غرب با سیاه نمایی قصد دارد چهره اسلام را خشن و ترسناک نشان دهد تا از موج بیداری اسلامی و گرایش به این مکتب حیات بخش بکاهد و در گام بعد از رژیم صهیونیستی که به محاق رفته و در زاویه قرار گرفته است حمایت کند.

آمریکا با حمایت از گروه‌های تکفیری، بازی جدیدی را در منطقه شروع کرده است و در جهت رسیدن به اهدافش میل ندارد  و نمی‌خواهد وهمچنین  سعی می‌کند که هیچ کدام از طرفین درگیر پیروز نشوند چنان که نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل غاصب گفته است «از داعش یا مسلمان‌ها هر چه کشته شوند به نفع ما است.»

آمریکا برای تضعیف بنیان‌های جهان اسلام، پروژه‌هایی را تحت عنوان «اسلام علیه اسلام» دنبال می‌کند کشته شدن  نزدیک  به 200 هزارنفر در سوریه و  9 هزار و پانصد نفر در عراق،فقط  در سال 2013 حاصل این حمایتها است.

با توجه به این که جریانات افراطی و تکفیری در هر دوره‌ای زاییده و مولود شرایط آن زمان هستند، در حال حاضر غرب به ویژه آمریکا، عامل اصلی فعالیت و حرکت‌های تکفیری شده‌اند و برای مقابله با رشد روزافزون اسلام، از جریان‌های تکفیری حمایت کرده، به اسلام هراسی و اسلام ستیزی می‌پردازند.

امروزه داعش، اسرائیل را دشمن دور و مسلمانان را دشمن نزدیک می‌شمارد و با این استراتژی قصد دارد با ادعای خلافت، جهان اسلام را قبضه کرده و از حاکمان عرب نیز به عنوان دست نشانده‌هایش استفاده کند.

 

چنان که در سطور بالا اشاره شد داعش و گروه های تکفیری ها تشابه خاصی به خوارج صدر اسلام دارند .

خوارج صدر اسلام با جهل و خشونتی که داشتند، بچه‌ها را با قساوت تمام به سبب اعتقادات  والدینشان می‌کشتند و توجیه جنایتشان این بود که کفر تسری پیدا کرده و کودکان نیز کافر شده‌اند!

چنان که در عصر حاضر نیز شاهد جهل و قساوت گروه‌های تکفیری هستیم و با ادعای اسلام، به سیاه‌نمایی و مبارزه با اسلام برخاسته‌اند و با فتواهای عجیب و غریب، حلال را حرام و حرام را حلال می‌کنند.

خوارج و گروه‌های تکفیری در سخت‌گیری، جمود و تحجر در فهم دین شبیه هم هستند چنان که خوارج به کلمه «لا حکم الا لله» تمسک کردند و در مقابل آقا امیر المومنین امام علی(ع) ایستادند، وهابیان نیز با ملاحظه برخی آیات و عدم توجه به آیات دیگر، حکم به تکفیر مسلمانان می‌دهند.

روایتی از پیامبراکرم(ص) در صحیح بخاری یکی مهمترین منابع اهل سنت آمده است که  بخاری از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند که پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

«مردانی از طرف مشرق زمین خروج می‌کنند، آنان قرآن می‌خوانند، ولی از گلوی آنان تجاوز نمی‌کند، از دین خارج می‌شوند؛ همان گونه که تیر از کمان خارج می‌شود، علامت آنان تراشیدن سر است.»

اسامی برخی گروه‌های تکفیری در کشورهای اسلامی به نام مختلف بوجود آمده اند بشرح زیر است :

 در کشور مصر احزاب «النور» و «اخوان المسلمین»، در کشور تونس حزب «انصار الشریعه»، در کشور نیجریه گروه‌هایی همانند «بوکوحرام» و در کشور سومالی «الشباب» به وجود آمدند و نخستین شکست جریانات تکفیری در مصر، با روی‌کار آمدن اخوان المسلمین بود که با توجه به پیشینه‌اش، مردم از آن انتظار عملکرد معقول و رفتارپسندیده‌ای به‌ویژه با جمهوری اسلامی ایران داشتند؛ اما با نزدیک شدن به مواضع عربستان و رژیم صهیونیستی، با شکست مواجه شد.

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۲
حبیب غفاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی