جبهه عماریون

مباحث اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و بصیرتی و معرفتی ...

جبهه عماریون

مباحث اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و بصیرتی و معرفتی ...

جبهه عماریون
با سلام و عرض ارادت محضر همه دوستان مومن و ولایت مدار
غرض از ایجاد این وبلاگ ترویج و تبلیغ و انتشار مباحث اعتقادی ، اخلاقی و اجتماعی و بصیرتی است .
زندگی در صدف خویش گوهــــــر ساختن است
در دل شعله فرو رفتن و نگـــــــداختن است
ره مـــــــردان خــــــدا زنــــــــدگی راحت نیست
بلکه خود سازی و کس سازی و ره ساختن است
نویسندگان

خطوط قرمز غربی در مذکرات هسته ای

شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۲ ب.ظ

خطوط قرمز غربی در مذکرات هسته ای

مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 کماکان در حال اجراست و بنظر میرسد لااقل طرف غربی خیلی از طولانی شدن و ایجاد یک روند فرسایشی با توجه به دستاوردهای گام مشترک (ژنو1) ناراحت و نگران نیست...


مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 کماکان در حال اجراست و بنظر میرسد لااقل طرف غربی خیلی از طولانی شدن و ایجاد یک روند فرسایشی با توجه به دستاوردهای گام مشترک (ژنو1) ناراحت و نگران نیست ، بر عکس طرف ایرانی به شدت به دنبال به پایان رساندن مذاکرات است و البته دلیل این تعجیل را برداشته شدن تحریمها و بهبود وضعیت معیشیتی مردم میداند ( هر چند دانشمندان اقتصادی و حتی اقتصاد دانان موافق با جریان دولت نیز اثر گذاری تحریمها بر وضعیت اقتصادی کشور را بسیار کم و در حد ناچیز میدانند ، لیکن دولت اصرار دارد که پس از برداشته شدن تحریمها همه مشکلها حتی مشکل آب خوردن مردم!! نیز حل میشود) در این راستا دولت و طرفداران مذاکره ، بی ملاحظه و بدون رعایت رفتار دیپلماتیک با منتقدان  شیوه مذاکرات ؛ بیرحمانه برخورد کرده و از هیچ توهین سیاسی و فرهنگی دریغ نمیکنند. این در حالی است که دلواپسان و منتقدان روند مذاکره همواره اعلام کرده اند که با یک نتیجه و توافق خوب نه تنها مشکلی ندارند بلکه آنرا حق مسلم مردم شریف ایران میدانند و نگرانی شان  از فریبکاری و مکاری طرف مقابل است .

با توجه به اهمیت علم هسته ای برای پیشرفت کشور وبه جهت آنکه این علم کاملا بومی بوده و در اوج تحریمهای علمی و تحقیرهای مختلف غربی ها ، دانشمندان تلاشگر و انقلابی ایران قدم به قدم ، آنرا کشف کرده اند ، طبیعی است که در راستای مراقبت از این دستاورد عظیم ، شرایطی برای مذاکره لحاظ گردد . عنوان خط قرمز مذاکرات ، همان بسته ی ایرانی برای شرایط مذاکره است .


گذشته از اینکه اصل این مذاکرات به دلایل متعددی از قبیل مبهم بودن علت اعتماد سازی ایران برای کشوری مانند آمریکا که تنها استفاده کننده ی نابجا از انرژی هسته ای است دچار خدشه است ، مناسب است به این سوال پرداخته شود که آیا طرف غربی هم برای خود خطوط قرمزی قائل است ؟ و اگر این چنینمی باشد  وضع کننده ی این خطوط قرمز کدام دستگاه در کشورهای غربی بوده و رفتار دولت و تیم مذاکره کننده با این خطوط و طرفداران آن در کشورهای 5+1 چگونه است ؟
در حالی که تیم مذاکره ی ایرانی به انحاء مختلف ، مخالفت خود را با خطوط قرمز مطرح شده در کشور که توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان عالی ترین مقام کشور صورت می گیرد ، نشان داده و با رفتاری کاملا دوگانه در عین تایید آنها ، رفتاری مشمئز کننده ، با این شرایط داشته  و گاه به صورت علنی اعلام می نماید که رعایت بخشی از آنها امکانپذیر نیست ( مانند موضوع بازدید از اماکن نظامی و مصاحبه با مسئولین و دانشمندان هسته ای ) ، طرف غربی به ویژه آمریکا ، کمترین عقب نشینی از شرایط مطرح شده ی اولیه خود نداشته بلکه وضعیت را سخت تر و شرایط و خطوط قرمز خود را بیشتر و کاملتر نموده است . به اذعان صوت منتشر شده ی عضو ارشد مذاکره کننده ی ایرانی پس از توافق اولیه یا همان گام مشترک ، آمریکایی ها همان شرایطی را در ژنو بر روی کاغذ آوردند که از ابتدا گفته بودند .

با نگاهی ساده میتوان دریافت که تیم آمریکایی بصورت اعجاب آوری حتی یک قدم از خطوط قرمز خود عقب نشینی نکرده است . درموضوعاتی مانند تعطیلی فردو ، از بین رفتن مقدار اورانیوم غنی شده ی بیست درصد ، کاهش میزان اورانیوم غنی شده ی پنج درصد ، تعطیلی آب سنگین اراک ، تعطیلی تحقیقات و مطالعات هسته ای ایران و ... همگی مواردی است که از ابتدای دوره جدید مذاکرات یعنی مذاکره با دولت یازدهم توسط آمریکایی ها مطرح شده و همه ی آنها نیز اجرایی گشته است ، اکنون نیز مواردی مانند برداشتن بخشی از تحریمها آنهم پس از اجرای اقدامات توسط ایران ، اجرای اقدامات برگشت ناپذیر ، انجام بازرسی های متعدد با نگاه ، هر جا و هر زمان ، دریافت و شناسایی همه دانشمندان هسته ای ، مذاکره در خصوص موشک های نظامی و ... نیز باعث کند شدن روند مذاکرات شده و علت آن تاکید و پافشاری طرف غربی بر خواسته های خود است .


 سنای آمریکا که وضع کننده ی این خطوط قرمز غربی است نه تنها توسط دولت تهدید نشده بلکه همواره تاییدات مختلفی را از سوی اوباما و تیم مذاکره کننده دریافت کرده است و به همین پشتوانه در طول جریان مذاکرات با استفاده از استراتژی دبه چندین بار شرایط را تغییر داده و سخت تر نموده ، بعنوان مثال در حالی که با مخالفت همه ای مجلس و دلسوزان انقلاب  ، دولت و تیم ایرانی به تبدیل مرکز مهم فردو به مرکز تحقیقاتی با تعداد هزار سانتریفیوژ تن داد ، اکنون سخن از کاهش سانتریفیوژها به سیصد و پنجاه عدد می باشد.


 


بنا بر این موضوع خطوط قرمز یک مساله ی مانع برای مذاکرات نیست و در حالی که اساسا طرح شرایط و خطوط قرمز حق طرف ایرانی است ، چرا که باید از علمی که بومی بوده و پیشرفت کشور در بسیاری از ابعاد به آن بسته است دفاع نماید و قاعدتا طرف غربی تنها حق بررسی و چانه زنی بر روی شرایط ایران را دارد ، لیکن میبینیم که آنها نیز شرایط  سخت ترو پیچیده تری نسبت به ایران داشته و اصرار و استقامت آنها به مراتب بیشتر نیز می باشد.


اگر بخواهیم صریح و بی پرده ، با نگاهی دلسوزانه و آینده نگر به موضوع هسته ای و شرایط مطرح شده توسط مقام معظم رهبری بعنوان اصول ایران در مذاکره نگاه کنیم ، چاره ای جز این نداریم که بگوییم هر گونه تخلف و تخطی از موارد مطرح شده ، نتیجه ای جز وابستگی سیاسی ایران و مغایرت با اصل استقلال کشور ندارد و تیم مذاکره کننده ی ایرانی هیچ اذنی در کاهش یا عدم مقاومت بر سر اصول هسته ای نداشته و در صورت کوتاه آمدن یقینا متهم به ضعف دیپلماتیک شده و باید در برابر ملت عظیم ایران اسلامی و رهبر معظم انقلاب پاسخگو باشد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۰
حبیب غفاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی