واقعه آرماگدّون، غرب و آمادگیهاى پیش از ظهور
واقعه آرماگدّون، غرب و آمادگیهاى پیش از ظهور
کلمه
«Armageddon» یا آنگونه که در اصل مقالهاى که
خواهید خواند آمده است »هَرْ مَجِدُّون« واژهاى است اصلاً یونانى که بنا به تعریف
واژه نامه هاى آمریکایى همچون فرهنگ »وبستر« به معنى نبرد نهایى حق و باطل در آخر
الزمان است. همچنین این واژه نام شهرى است در منطقه عمومى شام که بنا به آنچه در
باب شانزدهم مکاشفات یوحنا، در عهد جدید آمده است، جنگى عظیم در آنجا رخ مىدهد و
مرحله حاضر از زندگى بشر در آن زمان پایان مىیابد. به عبارتى نبرد مذکور مقدمه
تحولى بزرگ است که سرنوشت نهایى آدمى بر روى کره زمین به آن بستگى دارد. دکتر
عبدالکریم زبیدى نویسنده مقاله اى که ترجمه آن در پى خواهد آمد، در نوشته کوتاه خود
به بررسى اعتقاد غربیان به این حادثه پرداخته و به طور خلاصه از رابطه این واقعه با
حادثه عظیم ظهور مهدى آل محمد، صلوات الله علیهم اجمعین، پرده برداشته است. این
مقاله گرچه در برخى موارد حاوى تحلیلى سطحى است، اما در عین حال نکات مهمى را در
خود دارد که در شرایط سیاسى کنونى منطقه قابل اهمال نیست.
حادثه شریف ظهور، حادثهاى بزرگ است و قدرتهاى بزرگ جهان، سیاست خارجى خود را بر
مبناى حوادثى که پیش از آن رخ مىدهد جهت داده و نقشههاى نظامى خود را به شکلى
سامان دادهاند که آمادگیهاى لازم براى این حادثه در آن ملحوظ باشند. این در حالى
است که مؤسسات دینى و رسانههاى این دولتها نیز، مردم خود را براى پیشباز این حادثه
آماده مىسازند.
این مؤسسات دینى به همراه رسانههاى دیدارى و شنیدارى این دولتها، از سالهاى دهه
هشتاد میلادى مردم خود را به ایمان جمعى به وقوع حادثهاى بزرگ در سرزمین شام که به
نبردى هستهاى خواهد انجامید توجه دادهاند. این مؤسسات پیوسته مردم خود را به
ایمان به این نکته فرإ؛ مىخوانند که بزودى لشکرى از دشمنان مسیح که بدنه اصلى آن
از میلیونها نظامى تشکیل یافته، از عراق حرکت مىکند و پس از گذشتن از رود فرات -
که در آن زمان به خشکى گراییده است - به سوى قدس رهسپار مىشود. اما نیروهاى مؤمن
به مسیح راه این لشگر را سد کرده و همگى در »آرماگدون« با یکدیگر برخورد خواهند کرد
و در این مکان است که درگیرى اتفاق خواهد افتاد. صخرهها ذوب مىشوند... دیوارها بر
زمین فرو مىغلتند... پوست تن انسانها در حالیکه ایستادهاند ذوب شده و میلیونها
نفر از بین مىروند... و این نبردى نهایى و هستهاى است... سپس مسیح براى بار دوم
از جایگاه بلند خود بر زمین فرود مىآید... و پس از چندى زمام رهبرى جهان را در دست
گرفته و صلح جهانى را برقرار مىکند... او دولت صلح را بر زمین نو و زیر آسمانى
تازه بنا مىکند... و این مهم را از مرکز فرماندهى خود در قدس عملى مىسازد.
یک بررسى انجام گرفته از سوى مؤسسه »تلسن« که در اکتبر سال 1985 م. به نشر رسیده
است؛ نشان مىدهد که در حال حاضر 61 میلیون آمریکایى در انتظار واقعه آرماگدون گوش
خواباندهاند و این در حالى است که ذکر مؤسسات دینى و ایستگاههاى رادیو تلویزیونى
که به این مهم پرداختهاند؛ در این مجال کوتاه میسر نیست.
مؤسسات دینى آمریکایى این نکته را روشن ساختهاند که سپاهى که از عراق به سوى قدس
رهسپار خواهد شد، بنا به پیشگویى حرقیال (فصل 38 و 39) از نظامیانى از عراق، ایران،
لیبى، سودان و قفقاز در جنوب روسیه تشکیل مىشوند. دانستن این موضوع ما را در تحلیل
سیاست خارجى دولتهاى آمریکایى و اروپایى درباره مردم کشورهاى یاد شده مدد مىدهد.
مدارس انجیلى در آمریکا بر پایه این تحلیل که واقعه آرماگدون تنها حادثهاى است که
بازگشت دوباره مسیح را به زمین ممکن مىسازد... و این واقعهاى بسیار نزدیک است به
تبلیغ این دیدگاه پرداختهاند.
آرماگدونى که این عده از آن سخن مىگویند همان حادثه عظیمى است که پیش از ظهور
مهدى، عجّلاللّهتعالىفرجه، رخ خواهد داد، همان حادثه بزرگى که ائمه ما،
علیهمالسلام، نام »قرقیسیا« را بر آن اطلاق کردهاند. ائمه ما، علیهمالسلام، از
این نکته خبر دادهاند که میلیونها نظامى از آمریکا، اروپا، روسیه، ترکیه1،
مصر و دول مغرب عربى به اضافه سربازانى از سرزمین شام شامل کشورهاى سوریه، اردن،
لبنان، فلسطین و اسراییل همگى در ناحیهاى در این محدوده تحت عنوان »قرقیسیا« با
یکدیگر برخورد کرده و پس از حصول درگیرى، این سفیانى است که در پس آنکه همگى را
چونان کشتزارى درو شده در هم مىکوبد از صحنه نبرد پیروز بیرون مىآید. در صحیحه
میسّر از امام باقر، علیهالسلام، نقل است که فرمود:
»اى میسّر! از اینجا تا قرقیسیا چقدر راه است؟« عرض کردم: »همین نزدیکیها در ساحل
فرات قرار دارد.« پس فرمودند: »اما در این ناحیه واقعهاى اتفاق خواهدافتاد که از
زمانى که خداوند متعال آسمانها و زمین را آفریده بىسابقه بوده، چنانکه تا وقتى
آسمانها و زمین برپا هستند هم، واقعهاى همچون آن اتفاق نخواهد افتاد... سفرهاى
است که درندگان زمین و پرندگان آسمان از آن سیر مىشوند.«2
امثال این روایات از امام صادق، علیهالسلام3، و سایر
ائمه نقل شده است.
حادثه »قرقیسیا« همان حادثه بزرگى است که پیش از ظهور حضرت حجةبنالحسنالعسکرى،
علیهماالسلام، رخ مىدهد و از آنجا که این حادثه به سفیانى ارتباط دارد و سفیانى از
علایم حتمى ظهورامام زمان، علیهالسلام، است وقوع اینحادثه حتمى است، چه، امام
مهدى پس از حادثه قرقیسیا با سفیانى
برخورد خواهد کرد (و پس از شکستهاى سفیانى فرو رفتن سپاه او ما بین مکه و مدینه)
براى دیدار با مسیح، علیهالسلام، رهسپار قدس خواهد شد.
(به هر تقدیر) زمان بسرعت مىگذرد و حوادث سیاسى، اقتصادى و اجتماعى به همراه
نشانههاى طبیعى همگى به نزدیک بودن این حادثه عظیم اشعار دارند و این در حالى است
که ما نه خود و نه فرزندانمان را براى آن آماده نکردهایم. آماده ساختن نسل آینده
از جوانان و مردان در سطوح مختلف روانى، عقلى و بدنى به منظور پیشباز از حادثه شریف
ظهور قائم آل محمد، علیهمالسلام، امرى بى نهایت مهم است.
بىگمان ایمان یک نفر به یک قضیه و پافشارى و ایمان او به لزوم به کرسى نشاندن آن،
عهده دار به کرسى نشستن آن قضیه خواهد بود و این نکتهاى است که همه روانشناسان به
آن قائل هستند. اینک اگر یک نفر مىتواند آنچه را بر آن پا فشرده به کرسى تحقق
بنشاند، در صورتى که مجموعهاى از افراد گرد هم جمع شوند و توان فکرى خود را در
زمینهاى خاص به کار گیرند و به لزوم تحقق قضیهاى معین ایمان داشته باشند، چه
خواهد شد؟! روانشناسان در پاسخ مىگویند: اگر چنین مجموعهاى از افراد تشکیل شود؛
بى تردید قادر خواهند بود در طبیعت و در آنچه پیرامون آنهاست اثر گذاشته و بسترى
مناسب براى تحقق آن قضیه فراهم آورند.
مؤسسات دینى انجیلى آمریکا و اروپا آنچه را روانشناسان گفتهاند در قضیه بازگشت
دوباره مسیح به زمین پس از حادثه آرماگدون به کار بسته به این گفته قائلاند که
بىگمان امکان تحقق هر نوع پیشگویى در وهله نخست به ایمان مردم به آن و به پافشارى
شان بر ضرورت به کرسى نشستن آن و همچین به شمار نفرات آنهاو شمار نفرات کسانى بستگى
دارد که رهبرى کاروان تبلیغاتى به راه افتاده براى تحقق بخشیدن به آن پیشگویى را بر
عهده دارند.
(گذشته از مسیحیان) ما مسلمین هم با مسأله بزرگى مواجه هستیم که پیامبر ما محمد،
صلّىاللّهعلیهوآله، و اهل بیت آن حضرت، علیهمالسلام، از آن به ما خبر دادهاند.
این مسأله پیشگویى صادقانهاى است که پاک شدن زمین از انواع ستمها و گرفتاریها و بر
پایى اسلام در ربع مسکون آن بدان بستگى دارد. پس سزاوار است که ما و فرزندانمان به
خود آییم و ایمانمان را به ظهور قائم آل محمد عمق بیشترى بخشیده و پافشارىمان را
بر لزوم تعجیل ظهور آن حضرت و نزدیک شدن وقوع آن ژرفا دهیم و چنانکه سزاوار است
شمار کسانى را که به این مسأله ایمان دارند و براى پیشباز این ظهور شریف و حوادث
پیش از آن آمادگى دارند فزونى ببخشیم. نکات زیر پیشنهادهایى است براى وصول به این
اهداف:
1. اینکه تنها یکبار در سال و آن هم در جشن میلاد به حضرت حجت توجه مىشود؛ کافى
نیست.
2. تلاش در جهت فراهم آوردن برنامههاى هفتگى یا دو هفته یکبار شامل نشستها و
مصاحبهها درباره قضیه امام مهدى، علیهالسلام، ظهور شریف آن حضرت و آنچه پیش از آن
رخ خواهد داد.
3. دعوت از دانشمندان و صاحبان اندیشه براى نگارش مقالاتى پیرامون این قضیه در
روزنامهها، مجلات و نشریات داخلى.
4. استفاده از یک کانال فعال ماهوارهاى براى برگزارى
نشستها و مصاحبهها روزانه و هفتگى به منظور ژرفا بخشیدن به ایمان نسل حاضر به ظهور
قائم آل محمد و آماده ساختن آنهابراى پیشباز حادثه ظهور.
5. بستن بیعتهاى دسته جمعى در دستههاى مختلف که طى آن
مردم با امام و رهبر خود حجتبنالحسن، علیهالسلام، بر سر کمک به آن حضرت و پیوستن
به اردوگاه ایشان، پس از آگاهى از ظهورشان بیعت مىکنند. این بیعتها در مناسبتهاى
مختلف بسته مىشود، همچون مناسبات اداى عمره و حج، ماه محرم، پانزدهم شعبان و سایر
مناسبتهاى مربوط به معصومین، علیهمالسلام.
6. بستن بیعت عمومى با حضرت حجت در همه مناطق شیعه نشین
و تعیین یک روز بخصوص براى آن در سال، بطورى که این بیعت با محتوایى یکسان و در
ساعتى واحد ادا شود.
7. تلاش به منظور فزونى بخشیدن به شمار مبلغان که نزدیک
بودن ظهور حضرت حجت را تبلیغ کند و همچنین فزونى بخشیدن به شمار کسانى که به این
مسأله ایمان دارند همراه با جهت دادن توان فکرى آنها در این راستا.
دیگران مجدانه به منظور ظهورمسیح تلاش مىکنند و من از این مىترسم که زمان از ما
پیشى بگیرد و ناگهان با آن حادثه عظیم روبرو شویم و نتوانیم کارى انجام دهیم و از
کسانى باشیم که این فرموده خداوند متعال بر آنان منطبق است.
و لو ترى إذا فزعوا فلا فوت، و أُخذوا من مکان قریب × و قالوا امنّا به أنّى لهم
التناوش من مکان بعید.4
اگر بینى، آنگاه که سخت بترسند و رهاییشان نباشد و از مکانى نزدیک گرفتارشان سازد.
گویند: اینک به رسول ایمان آوردیم. اما از آن جاى دور چسان به آن دست یابند.
نویسنده : عبدالکریم زبیدى
مترجم: امین میرزایى
پی نوشت:
1. شایان ذکر است که در روایات از کشورهاى درگیر در واقعه »قرقیسا« با عنوان »ترک« و »روم« تعبیر شده است که ظاهراً نویسنده با تطبیق روم بر کشورهاى غربى، از آن با عنوان »امریکا« و »اروپا« یاد کرده است. م.
2. ر. ک: الکلینى، محمد بن یعقوب الکافى، ج8، ص295، ح451؛ النعمانى، محمدبن ابراهیم، کتابالغیبة، باب 14، ص267، ح36. م.
3. ر. ک: النعمانى، محمدبن ابراهیم، همان، ص278، ح63. م.
4. سوره سباء (34)، آیه 52-51.