جبهه عماریون

مباحث اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و بصیرتی و معرفتی ...

جبهه عماریون

مباحث اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و بصیرتی و معرفتی ...

جبهه عماریون
با سلام و عرض ارادت محضر همه دوستان مومن و ولایت مدار
غرض از ایجاد این وبلاگ ترویج و تبلیغ و انتشار مباحث اعتقادی ، اخلاقی و اجتماعی و بصیرتی است .
زندگی در صدف خویش گوهــــــر ساختن است
در دل شعله فرو رفتن و نگـــــــداختن است
ره مـــــــردان خــــــدا زنــــــــدگی راحت نیست
بلکه خود سازی و کس سازی و ره ساختن است
نویسندگان

اعتدال؟! کدام اعتدال؟؟

سه شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۸ ب.ظ

اعتدال؟! کدام اعتدال؟؟

گروه تحلیلی صالحین؛ حدود دوسال از آغاز به کار دولت تدبیر وامید با شعار اعتدال میگذرد. فرازها و نشیبهای دولت یازدهم در سیاست داخلی و خارجی به حدی زیاد و دارای نوسان بوده است که در کمتر دوره ای انقلاب با این همه تفاوت در بیان اندیشه و رفتار دولتمردان مواجه بوده است.

دولت تدبیر و امید با دریافت هوشمندانه وضعیت و اشکالات دولت دهم ، کلید واژه هایی را بکار برد که دارای جذابیت بالایی بودند ، البته این اقدام بدون مقدمه صورت نگرفت ، معرفی کردن رئیس دولت دهم به عنوان فردی افراط گرا و حادثه ساز برای انقلاب و موج سازی بزرگ از برخی اشتباهات او و یا اطرافیانش اقدامی بود که در مقدمه  و قبل از دوران انتخابات انجام پذیرفت .

با اینکه احمدی نژاد از ابتدای دولت دهم و یا لااقل در دوسال پایانی دولت به شدت به مذاکره با آمریکا تمایل پیدا کرده و اقداماتی نیز انجام داد ، لیکن جناح اصلاحات و کارگزاران او را بعنوان سد راه بزرگ پیشرفت و توافق هسته ای مطرح کردند . پس از اقداماتی اینگونه یقیناً دو شعار حل مشکل اقتصادی در داخل و تعامل و اعتدال درسیاست خارجی بسیار جذاب بود ، هر چند رأی شکننده و دهم درصدی روحانی نشان از کمبود اعتماد مردم به ایشان یا حزب و افراد حامی ایشان بود ، لیکن به هر طریق بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایشان سکان قوه مجریه را به دست گرفتند .

اکنون دو سال از این تصدی میگذرد و رئیس جمهور محترم در حوادث  وقایع مختلف عملکرد داشته اند ، بر خلاف دوران انتخابات که چاره ای جز گوش کردن به  سخن کاندیداها وجود ندارد، میتوان گفت پس از دو سال دیگر فعالیتها و کارکردهاست که سخن می گوید.

اعتدال را تقریبا همه فرهنگ ها لغت به میانه روی  و حد فاصل بین افراط و تفریط معنا کرده اند. اگر همین معنا را برای اعتدال بپذیریم میتوانیم  دولت و اقدامات او را در دو سال اخیر و البته با نگاهی به شعارهای انتخاباتی مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم . گفتنی است یکی از حقوقی که علی (ع) در خصوص حاکم ها بر مردم فرض میدانند حق نظارت ، بررسی ، انتقاد و نصیحت است.

در دوران انتخابات و تبلیغات آن، رئیس دولت یازدهم یکی از موضوعاتی که به شکل قاطع مطرح میکردند داشتن برنامه برای بهتر شدن وضعیت معیشتی مردم بود و مکرر بیان میکردند که در دولت تدبیر و امید مردم مشکل معیشتی نخواهند داشت ، حل شدن مشکل هسته ای و به قول خودشان به شکلی که هم سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم نیز یکی دیگر از تعهداتی بود که ایشان پیشاپیش برای دولت خود ایجاد نمودند ، تثبیت و کاهش قیمت کالاها و اقلام اساسی در صد روز اول ، گزارشات صد روزه ، قانون مداری و رفتار طبق قانون دولت ، نزدیکی و تبعیت از مجلس و... سخنانی است که به مردم نوید یک دولت اعتدال گرا همراه با تدبیر و امید را میداد ، لیکن پس از گذشت مدتی و واقع شدن رفتارها و وقایع متعدد، برداشتهایی غیر از سخنان اولیه به دست آمد تا آنجا که امروز این نکته که دولت معنای اعتدال را از منظر خودش بگوید یک امر جدی و خواسته ی مهم است . بدون اینکه کمترین قصدی در تقابل با دولت و برنامه های آن وجود داشته باشد، بنظر میرسد یا دولت به اصل اعتدالگرایی پایبند نبوده و یا اعتدال از منظر رئیس دولت یازدهم معنایی متفاوت از معنای مشهور دارد ، گفتنی است که این قاعده یعنی تفاوت معنای موضوعات در دولت یازدهم بارها اتفاق افتاده ، تعریف مباحثی مانند توسعه ، استقلال ، پیشرفت ، منافع ملی ، دین مداری و امثالهم را آنگاه که در گفتار و رفتار دولت یازدهم مورد مطالعه قرار میدهیم به نظر میرسد باتعاریف جدیدی روبرو هستیم .

اینکه از قیام عاشورا مذاکره برداشت میشود ، مردم را نمیتوان با شلاق به بهشت برد، شباهت توافق پر اشکال ژنو اول با صلح حدیبیه ، توهین های مکرر به منتقدان و دلواپسان عزت انقلاب ، به رخ کشیدن فاصله آماری رأی و تخریب های مداوم  تقریبا لاینقطع دولت نهم و دهم واضح ترین تفاوت با موضوع اعتدال است . چرا که قاعدتا انسان و دولت دارای اعتدال در مقابل دشمن تا این حد کرنش و تفریط و درمقابل نگرانی های داخلی تا این اندازه تندی و افراط نمیکند . بنابراین طبیعی است که مردم و صاحبان اندیشه از دولت تدبیر و امید که شعار خود را اعتدال قرار داده درخواست نمایند تا این واژه را بر اساس فرهنگ سیاسی خود معنا نماید، البته  این درخواست پیوست مهمی دارد و آن اینکه این تعریف را فردی ارائه نماید که مانند سخنگوی محترم دولت یا مدیر ارشد هسته ای جناب آقای صالحی ، سخنان خود را در کمترین زمان ممکن تکذیب نکرده و منظورهای جدید بیان ننمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۹
حبیب غفاری

نظرات  (۱)

۱۹ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۵۲ مـــسیـــرا
باسلام.
عزیزدل لطفا تو هم بیا مطلبم رو بخون و حتما حتما نظر بده!
 
عنوان مطلب:          ثواب روزه ماه شعبان
لینک مطلب:    http://masira.ir/index.php?newsid=130
 
تک تک نظر هارا بررسی می کنم و حتما بازم بهتون سر می زنم.
یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی