جبهه عماریون

مباحث اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و بصیرتی و معرفتی ...

جبهه عماریون

مباحث اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و بصیرتی و معرفتی ...

جبهه عماریون
با سلام و عرض ارادت محضر همه دوستان مومن و ولایت مدار
غرض از ایجاد این وبلاگ ترویج و تبلیغ و انتشار مباحث اعتقادی ، اخلاقی و اجتماعی و بصیرتی است .
زندگی در صدف خویش گوهــــــر ساختن است
در دل شعله فرو رفتن و نگـــــــداختن است
ره مـــــــردان خــــــدا زنــــــــدگی راحت نیست
بلکه خود سازی و کس سازی و ره ساختن است
نویسندگان

دکتر فرزین: دولت بر سر سفره ۷۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها  نشسته است

افسران - دکتر فرزین: دولت بر سر سفره ۷۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی نشسته است

به گزارش سرویس اقتصادی میدان ۷۲، اجرای هدفمندی یارانه‌ها این روزها محور بحث و انتقادات بسیاری است. تا جایی که زنگنه عنوان می‌کند پرداخت یارانه نفدی روزی ۱۰۰ میلیارد تومان از کیسه نفت خارج می‌کند و وزیر اقتصاد شب پرداخت یارانه نقدی را شب مصیبت عظمای دولت می‌نامد،

 

 اما در این باره مجریان واقعی هدفمندی یارانه‌ها هم حرف‌هایی دارند که شنیدنی است.

 

اینکه دولت آیا دولت برای تامین مخارج هدفمندی در تنگناست یا اینکه بر حسب اتفاق این هدفمندی است که دست دولت را گرفته است، نکاتی است که محمدرضا فرزین دبیر سابق هدفمندی درباره آن توضیحات مبسوطی ارائه می‌کند.

 

مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

 

فارس: گزارشی از عملکرد ۴ ماهه بودجه امسال به مجلس ارائه شده که نشان می دهد به طرح های عمرانی پرداختی وجود نداشت. به نظر می رسد در تأمین درآمدها دولت با مشکل مواجه است؟

 

فرزین: دولت دچار کسری بودجه است و پیش بینی از فروش نفت محقق نشده و طبیعی است در پرداخت ها با مشکل مواجه باشد. جامعه در رکود بوده و کار دولت سخت است. البته معمولاً بخش عمده ای از بودجه های عمرانی نیمه دوم سال پرداخت می شود.

 

فارس: پرداخت یارانه نقدی ظاهراً بار مالی سنگینی به دولت تحمیل می کند و انتقاد می شود که در گذشته این قانون اجرا شد و وزیر اقتصاد گفته بود شب پرداخت یارانه ها شب عزای دولت است؟

 

فرزین: دلایل عمده مشکلات دولت در تأمین مالی به رکود حاکم در اقتصاد کشور، درآمدهای نفت و موضوع مدیریت تأمین مالی برمی گردد نه هدفمندی یارانه ها.

 

همانطور که می دانید منابع هدفمندی یارانه ها متکی به منابع بودجه ای دولت نیست. این منابع طبق قانون هدفمندی یارانه ها و براساس فروش اقلام ۱۵ گانه تصریح شده در قانون است که بخش عمده ای از آن ۵ فراورده اصلی نفت، گاز، برق، آرد و آب است.

 

اجازه دهید یک بار دیگر بر درآمدهای قانون هدفمندی یارانه ها متمرکز شویم. قانون هدفمندکردن یارانه‌ها ۱۶ ماده و ۱۶ تبصره دارد که در ۱۰ آبان سال ۱۳۸۸ پس از رأی بیش از دو سوم نمایندگان مجلس به تأیید شورای نگهبان رسید. طبق ماده (۱) قانون قیمت فروش داخلی بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و سایر مشتقات نفت باید تا پایان قانون برنامه پنجم به حداکثر ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد.

 

در تبصره آن آمده که نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاههای داخلی باید به ۹۵ درصد فوب برسد. در بند (ب) آمده که فروش داخلی گاز طبیعی تا پایان برنامه پنجم به ۷۵ درصد قیمت صادراتی برسد. در بند (ج) درخصوص برق آمده که باید به قیمت تمام شده برسد.

 

در ماده (۳) به آب و فاضلاب اشاره شده و در ماده (۴) دولت موظف شده تا پایان برنامه پنجم نسبت به هدفمند کردن یارانه گندم، برنج، روغن، شیر، شکر، خدمات پستی، خدمات هوایی و ریلی اقدام نماید.

 

در ماده (۱۲) آمده که دولت مکلف است تمام منابع حاصل از اجرای این قانون را به حساب هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل کشور واریز و ۱۰۰ درصد وجوده واریزی در قالب بودجه سنواتی برای موارد پیش‌بینی شده در قانون یعنی خانوارها، تولید و دولت اختصاص دهد. بنابراین، اگرچه درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها به حساب خزانه ریخته می شود ولی این منابع باید ۱۰۰ درصد به مصارف آن برگردد و از طرف دیگر این منابع ردیف های درآمدی مستقلی دارد. ادامه ...

72sq.com/73337/دو


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۲
حبیب غفاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی