جبهه عماریون

مباحث اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و بصیرتی و معرفتی ...

جبهه عماریون

مباحث اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و بصیرتی و معرفتی ...

جبهه عماریون
با سلام و عرض ارادت محضر همه دوستان مومن و ولایت مدار
غرض از ایجاد این وبلاگ ترویج و تبلیغ و انتشار مباحث اعتقادی ، اخلاقی و اجتماعی و بصیرتی است .
زندگی در صدف خویش گوهــــــر ساختن است
در دل شعله فرو رفتن و نگـــــــداختن است
ره مـــــــردان خــــــدا زنــــــــدگی راحت نیست
بلکه خود سازی و کس سازی و ره ساختن است
نویسندگان

تاریخچه ولایت فقیه و تبیین ولایت مطلقه فقیه

دوشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۱ ق.ظ

تاریخچه ولایت فقیه و تبیین ولایت مطلقه فقیه

 

ریشه و تاریخچه ی اصل ولایت فقیه بر اساس احادیث و روایات نقل شده ، به زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) و حضرت امیر(ع) بر میگردد . چراکه نمایندگان و سفیرانی را که آن ذوات مقدس به نقاط مختلف جهت انجام امور محوله می فرستادند در واقع (آن سفیران و نمایندگان) ولی فقیه بوده اند.

 

 نظیر: تعیین جناب جعفر طیار به سرپرستی مسلمانان هجرت کننده به حبشه توسط پیامبر اکرم (ص) و نصب جناب سلمان به عنوان والی مداین توسط حضرت علی (ع) . پس از آن سایر ائمه (ع) نیز به این امر مهم پرداخته اند و نصب نواب اربعه توسط امام عصر (عج) در دوران غیبت صغری موید این مطلب است .

 

وانگهی ، علاوه بر نصب خاص ، با بر شمردن شرایطی راه نصب عام را نیز برای شیعیان هموارنموده اند تا در زمان و مکانی که به منصوب خاصی دسترسی نداشته اند بویژه در عصر غیبت کبری ، به اشخاصی که شرایط لازم را دارند مراجعه نمایند .

 

علمای یزرگ شیعه در طول تاریخ بر اساس دلایل نقلی و عقلی در مورد ولایت فقیه و حتی در مورد نوع آن نظر داده اند .

 

کسانی که به ولایت مطلقه ی فقیه قایل بوده اند و ازآن به ولایت یا نیابت عامه ی فقیه ، ولایت مطلقه ی فقیه ، مبسوط الید بودن فقیه و ولایت علی الاطلاق فقیه یاد کرده اند . عبارتند از :

 

شیخ صدوق ، شیخ مفید ،ابن ادریس حلی ، شیخ طوسی ، محقق کرکی ، محقق اردبیلی ، جواد بن محمد حسینی عاملی ، میر فتاح حسینی مراغه ای ، حاج آقا رضا همدانی ، سید محمد بحرالعلوم ، آیت الله نجفی صاحب جواهر ، شیخ انصاری ، محقق نراقی ، مقدس اردبیلی ، امام خمینی ... 


شیوه ی حکومت ولی فقیه

 

در ولایت فقیه ، حکومت با احکام و دستورات الهی است و شخص ولی فقیه تنها مجری قانون و سرپرست جامعه اسلامی است . مقدم داشتن احکام احکام حکومتی توسط ولی فقیه بر احکام اولیه و ثانویه ، به معنای نسخ و یا تغییر احکام شرعی از سوی ولی فقیه  نیست بلکه دستور توقف اجرای مهم به سبب تزاحم با یک حکم شرعی اهم است و این کار در مرحله ی اجرای احکام صورت می گیرد . بنابراین ، این کار نه تشریع است و نه فوق شریعت عمل کردن . شیوه حکومت و عملکردهای ولی فقیه عبارت اند از :

 

مشورت با کارشناسان ، مشورت با مردم ، مشارکت دادن و واگذار کردن امور ، راهنمایی و ارشاد و روشنگری ، سیاست گذاری کلی ، گره گشایی ، مدیریت بحران ، رفع اختلاف و ایجاد وحدت و انسجام ، نظارت ، مدارا ، تحمل و حلم ، اتخاذ تصمیم و صدور حکم در چهارچوب اسلام و براساس مصلحت اسلام و مسلمین .

 

منظور از ولایت مطلقه ی فقیه

 

منظور از ولایت مطلقه فقیه این است که تمام وظایفی را که پیامبر (ص) و ائمه ی طاهرین  (علیهم  السلام ) در اجرای قوانین شرع مقدس برعهده داشتند را ولی فقیه عادل نیز بر عهده دارد و در واقع ، اصل ، اجرای احکام الهی است و فرقی ندارد که پیامبر باشد یا امام یا ولی فقیه . اصطلاح «« مطلقه »» در مقابل مقیده و حسبیه بکار می رود و تفسیر ولایت مطلقه ی فقیه ، به معنی  دستیازی در امور شخصی مردم و دخالت در زندگی خصوصی آنان بی وجه است . قائلین به ولایت مقیده ی فقیه معتقدند که فقیه در امور حسبیه یعنی اجرای حدود و قصاص و سرپرستی ایتام و ... ولایت دارد ، اما این استدلال هم از نظر نقلی (روایی ) و هم از نظر عقلی دارای اشکال اساسی است .

 

اولاً ، تمام احادیث و روایاتی که در مورد ولایت فقها از حضرات معصومین (علیهم السلام ) وارد شده است هیچ گونه قید و استثنایی ندارند و مطلق ذکر شده اند .

 

ثانیاً در تئقیع شریف امام عصر (عجا الله تعالی فرجه الشریف ) «« فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم »» یعنی «« آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنها هستم »» چون کلمه ی حجت دو بار در یک جمله با ««واو »» عطف بیان شده و تمام و ظایف و نقش هردو ، به همدیگر منتقل شده است پس نمی توان گفت یکی حجت ناقص و دیگری حجت کامل دارد .

 

ثالثاً از نظر عقلی امکان ندارد که معصومین (علیهم السلام )در مورد امور جزئی و اجرای حدود و قصاص و ... دغدغه ی خاطر داشته باشند اما در مورد بسیار مهم مربوط به حکومت و اداره ی جامعه ی مسلمین که اجرای احکام جزئی هم در سایه ی ان تحقق می یابد نظر و منظوری نداشته باشند .

 


 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۳
حبیب غفاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی